موسسه کار و تامین اجتماعی دوره آموزشی آشنایی با تجربیات تعاونی های برتر را با حضور معاونان، مشاوران، مدیران کل و روسای ادارات برگزار کرد.
در این برنامه مدیرکل دفتر آموزش، ترویج و تحقیقات تعاونی های وزارتخانه گفت: در موفقیت کسب و کارها دو دسته علت نقش دارند : عوامل بیرونی و عوامل درونی، عوامل بیرونی یا محیط کسب و کار شامل سیاست ها و قوانین، فرهنگ عمومی، الگوی تامین مالی، تعاملات بین المللی و صدور مجوزها می شود.
مسلم خانی در خصوص صدور مجوزها که از آن تحت عنوان عامل شروع کسب و کار یاد می شود، اظهار داشت:
در کشور ما بطور میانگین 3/18 مرحله و 2/214 روز برای راه اندازی کسب و کار زمان لازم است در حالی که این ارقام در کشور گرجستان 1/3 مرحله و 3/11 روز و در سنگاپور 8/2 مرحله و 1/ 9 روز است .
به گفته وی مهمترین عوامل درونی موثر بر موفقیت کسب و کار عبارتند از:
- نظام نوآوری عمومی ازطریق مشارکت اعضای شرکت های تعاونی
- استفاده از فناوری اطلاعات که منجر به شفافیت و هوشمندسازی می گردد.
- عضویت در شبکه ها و خوشه های کسب و کار
- مدیریت حرفه ای
- آموزش و توانمندسازی اعضاء بصورت مستمر و مداوم
- وجود سازوکارهای شفاف و ارایه گزارش های مالی شفاف
- وجود نظام مدیریت دانش در کسب و کار
- وجود برنامه استراتژیک برای فتح بازار
- وجود نظام جامع مدیریت ارتباط با مشتری
- وجود بانک اطلاعات مشتریان
- سواد حقوقی
- وجود نظام مدیریت کیفیت
- برندسازی
در این جلسه همچنین تجربیات کشورهایی همانند آمریکا ، نپال ، نیوزلند و مالزی مطرح گردید.
شایان ذکر است این برنامه که از مجموعه دوره های بهبود مدیریت وزار ت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است روز چهارشنبه، 26 دی ماه در محل سالن آموزش وزارتخانه برگزار شد.